Perheet safkaa ja karavaani kulkee

Perheet safkaa ja karavaani kulkee
8.6.2017 Joonas Laurila
Kategoriat: Joonas Laurila

Hannaan oli otettu yhteyttä useammasta tahosta ja pyydetty kommentoimaan viimeaikaisia uutisia perheiden safkaamisesta ravintolassa. Jostain kumman syystä tämä keskustelu on harmittanut itseäni todella paljon, koska irrallisille sitaateille on annettu kohtuuttoman paljon painoarvoa.

_04A7281

En koe tarpeelliseksi kommentoida näitä tapahtumia, halusin vain todeta, että meillä ihmisillä on usein tapana vetää nopeita ja pitkälle vietyjä johtopäätöksiä kuulemastamme, jonka takia asiayhteys voi jäädä helposti pimentoon. Turha siis alkaa kommentoimaan, kun ei voi tietää koko kuviota. Tiedämme sen Hannan kanssa molemmat kokemuksesta.

Siksi en vaivaudu edes hypoteettisesti pohtimaan, mitä uutiskynnyksen ylittäneissä tilanteissa on tapahtunut. Sen vain sanon, että jokainen voi palauttaa mieliinsä menneitä buffakokemuksia ja nauraa ääneen, millaista käyttäytymistä on niissä tilanteissa nähnyt ja kokenut.

Olen varma, että meilläkin tulee jossain hamassa tulevaisuudessa eteen tilanne, jolloin aiheutamme tahtomattamme pahennusta ravintolassa. Aina ei vain voi onnistua, huonoja päiviä tulee väkisinkin. Onneksi voimme kuitenkin kaikki vaikuttaa tahoillamme ja opettaa lapsiamme (ja miksei meitä aikuisiakin) tottuneemmiksi ravintolakävijöiksi. Lapset ovat kuitenkin ravintoloiden tulevia asiakkaita, he tulevat määrittämään jaloillaan ja suillaan, mihin suuntaan maamme ravintolamaailma on menossa.

_04A7241

Kaikki ei tosiaan voi mennä aina nappiin, mutta epäonnistumiset – jos niitä siksi voi kutsua – voivat vaikuttaa paljon siihen, millaisiksi ravintolakäynnit tulevat tulevaisuudessa muodostumaan. Siksi pitäisikin keskustella enemmän siitä, miten lapsia voi opettaa ja toisaalta miten aikuisia voisi valistaa ravintolaetiketistä. Itselläni ne huonoimmat kokemukset kun eivät ole tulleet lapsista, vaan meistä aikuisista.

Ja lopuksi: jos uutiset ja kirjoittelut keskittyvät lapsiperheiden ravintolareissujen negatiiviseen puoleen ja leviävät koko kansan tietouteen, voi tällä olla todella suuri vaikutus lapsiperheiden ravintoloissakäyntien määrään. Me olemme heitä, jotka voivat muun muassa täyttää ravintoloiden alkuillat ja muut hiljaiset ajat, kuten viikon alkupäivät. Me olemme heitä, joita ei aina ole laskettu potentiaalisiksi asiakkaiksi, mutta jotka voivat muodostaa ravintolaan pitkän suhteen, joka siirtyy traditiona sukupolvelta toiselle.

Olisi kiva lukea enemmän positiivisista kokemuksista ja ehkä pitää itsekin alkaa jakaa myös omia kokemuksia ja vinkkejä enemmän, jotta tällaisille negatiivisille uutisille ei annettaisi niin paljon painoarvoa.

Kuvat: Dorit Salutskij

2 kommenttia

  1. Annukka 2 vuotta ago

    Olen aika hämmentyneenä lukenut keskustelua aiheesta. Milloin tämä näin vaikeaksi on mennyt? Vai onko vaan niin, että ainoastaan negatiiviset kokemukset saavat julkisuutta?

    Itselläni eikä tutuillakaan ole ollut ongelmia ulkona syömisessä lasten kanssa. Aina on saatu asianmukaista palvelua eikä kukaan ole pahoittanut mieltään.

  2. Pirjo 2 vuotta ago

    Samaa olen hiukan ihmetellyt minäkin – ei ole milloinkaan ollut minkään sortin ongelmia lasten kanssa ravintoloissa. Omia, pelkästään positiivisia kokemuksia on kertynyt useista Stadin ravintoloista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*