Tartuin sähköpyörää sarvista

/ Joonas

Kärrylenkeissä ei ole mitään vikaa, mutta vajaan parin vuoden rullailun jälkeen alkoivat samat kadut ja hoodit kyllästyttämään ja kun tuplarattaiden kanssa julkisilla kulkeminen ei vedä vertoja ulkona liikkumiselle niin jotain piti keksiä. Myöskään autolla kruisailu keskustassa parkkipaikkoja etsien ei ole suurimpia intohimojani ja yhä useammin pohdin, josko olisi jokin muu keino ainakin osalle reissuista.

Olin jo vuosia haaveillut laatikkopyörästä, joka toimisi niin työ- kuin kulkuvälineenä. Fillari, jolla kulkisivat pojat uusiin seikkailuihin ja kirjat postiin. Ja tyydyttäisi aina palavan fillarihimon. Tänä keväänä päätin tarttua pyörää sarvista ja hankkia  Wheelströmiltä heidän Gran Amigo -laatikkopyörän, joka oli vielä kaiken lisäksi vielä sähköavusteinen.

wheelström-ebike-sähköpyörä-elcykel-cargo-granamigo-side-1024x730

 

Kuka tarvitsee sähköpyörää, kun on kaksi vahvaa jalkaa, jotka jaksavat pyörittää kampia niin, että asfaltti vääntyy rullalle kovimmissakin mäissä?

wheelström_joonas_laurila_3Kun kävin potkimassa vähän pyöränkumeja olin vielä hieman skeptinen sähköntarpeesta ja liian itsevarma omista kyvyistä, mutta pian käyttöönoton jälkeen tajusin, että tässä sähköavusteisuudessa voipi olla joku pointti. Olin aiemmin haaveillut sellaisista vähän nopeammista kaksipyöräisistä, ei-sähköisistä versioista, joilla voisi taittaa pidempääkin matkaa, mutta päädyin silti lopulta kolmipyöräiseen.

Aiempi kokemukseni kolmipyöräisistä on jo yli kolmen vuosikymmenen takaa eli ajaminen vaati aluksi hieman totuttelua.

Ensimmäisten satojen metrien säädön jälkeen aloin päästä ajamisesta jyvälle ja ymmärsin, miksi laatikkopyörä, jossa kaksi pyörää edessä toimii paremmin keskustassa. Helpottaa kummasti, kun ajaa hiljaa ja sähkö auttaa pikkaisen kiihtymään, jotta ei jää jalkoihin. Ja kolme pyörää toimii myös siinä mielessä, että jalkoja ei tarvitse laittaa pysähtyessä maahan. Näin on aika paljon helpompi hallita pyörää, kun pujottelee kaupungin ruuhkassa. Näiden asioiden summana fillaroinnista tulee itseasiassa helpompaa kuin normipyörällä.

Sähkön määrää voi säätää ja omat tasot on aika helppoa löytää jo ensimmäisen päivän aikana. Tässä pyörässä avusteisuus on säädetty 18 kilometriin tunnissa eli vauhti pysyy maltillisena, kun kyydissä on maailman arvokkainta lastia. Enkä puhu nyt kirjoista. Jalat tuottavat sitten lisää tehoja, jos tarvetta on. Minulle tämä fillari ei ole kuitenkaan se, jolla rikotaan nopeusennätyksiä, vaan kuljetus- ja työväline, joka nyt sattuu näyttämään tosi kivalta. Täyslatinki sähköä riittää useammaksi päiväksi ja akun saa kannettua fillarista aina sisään, kun tarvis, muuten se pysyy siinä lukolla. Akku on kooltaan sellainen, että kulkee kainalossa.

wheelström_joonas_laurila_2wheelström_joonas_laurila_4 wheelström_joonas_laurila_5Wheelström Gran Amigo tuntuu ja näyttää hyvältä. City sherpa kun olen niin kuljetusominaisuudet ovat nousseet arvoon arvaamattomaan. Olen kuskannut poikia ja Hannaa jädelle päiväkodin jälkeen, Hannan poikaa treeneihin ja lähes 100 kiloa kirjoja postiin ja nauttinut joka kilometristä. Ajaessa olo on turvallinen ja matkan teko on todella miellyttävää. Lisäsin vielä lasten turvavöihin oman virityksen vöiden välille niin pojat ovat pysyneet vielä paremmin paikoillaan. Syy tähän on se, että pojat ovat vielä sen verran pieniä, että valahtavat alemmas ajaeassa, minkä takia selkänojan pehmuste ei osu oikeaan kohtaan. Tämä toki korjaantuu itsestään, kun pojat kasvavat, mutta nyt ratkaisin asian vöiden väliin kiinnitettävällä sträpillä ja pojat pysyvät nyt ryhdikkäässä ja turvallisessa asennossa. Ja he rakastavat fillarointia sen verran paljon, että välillä on aika hankalaa saada enää samana päivänä heitä kärryjen kyytiin, jos aamu on aloitettu pyöräillen.

wheelström_joonas_laurila_1

Niin rakastan minäkin. Pyörä on helppo parkkeerata keskustassa ja sillä pystyn hoitamaan lähes kaikki asiat nopeammin kuin autolla. Gran Amigo on kaupunkipyörä ja se on kuin kala vedessä liikenteen seassa. En malta odottaa kun päästään perheen kera pidemmälle reissulle niin, ettei ainoat vastaantulevat eläimet ole citykaneja, Kanadanhanhia tai Koffin kärryjä vetäviä hevosia. Saan sitten itsekin lisää kokemuksia fillarista ja Wheelströmistä.

Wheelström Gran Amigo lainassa.

Related posts:

Lomakuume nousee
Kengät Lundian aallonharjalla
Elämäni ensimmäinen, järjettömin ja viimeinen dieetti
Tags: , ,

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>