Valmentaja-Saralla on asiaa

/ hanna

Kiitos kiinnostuksesta edellistä treenipostausta kohtaan. Sara kävi kommenttiboksissa jättämässä sanasen, päätin heittää sen tänne ihan omaksi postauksekseen, jotta ei mene keneltäkään ohi. Minusta se on niin täyttä asiaa ja mielettömän hyvin tiivistetty. Alla siis valmentajani Sara Nevalaisen mietteitä:

_04a1835_mg_1611
”Niin tosiaan, kuten usein mielelläni sanonkin, ihminen on rakentunut kudoksesta joka uusiutuu niin kauan kun ihminen on elossa, joitain poikkeuksia, kuten niveliä lukuunottamatta.
Suomalaisilla on geeniperimässään melko suurella prosentilla niin kutsuttua kudosheikkoutta, joka altistaa esimerkiksi mainitulle kohdun laskeumalle. Laskeuma voi joissain tapauksissa kehittyä myös ilman raskautta, lantionpohjan kudosrakenteiden heiketessä.  Useimmiten kuitenkin tilaan on johtanut vaikea raskaus ja tai synnytys. Lääketieteen (nykymielipiteen) mukaan tämä tila on pysyvä, eikä sitä voi  auttaa leikkauksetta, ehkäisy ja oireiden lieventäminen sen sijaan  on mahdollista lantionpohjan lihaksia vahvistamalla.

Sisäelimet joutuvat raskauden aikana antamaan tilaa kasvavalle kohdulle, kuten myös sisäelinten päällä olevat rakenteet, eli lihakset ja iho. Kun vauva on syntynyt, keho on niin tottunut raskaudenaikaiseen olotilaansa että alkuperäisen ryhdin, sisäelinten paikkojen ja hermotuksen rakentamiseen menee aikaa. Tähän voi kuitenkin kokemukseni ja tietämykseni mukaan vaikuttaa ratkaisevasti. Vaivaa on toki nähtävä, usein opeteltava käyttämään kehoa uudestaan, opeteltava kirjaimellisesti tuntemaan keho uudestaan (hyvin usein synnyttäneillä naisilla ei ole kunnollista, edes kosketustuntoa) kehossaan.

Venyneet, heikosti käytetyt lihakset, jos niiden päällä on vielä rasvakudosta, ovat aivan oikeata painoa, joka monissa tapauksissa vetää kudosrakenteita ikäänkuin alaspäin, ja tästä aiheutuu monen mainitsema ”raskausvatsa”, samoin mahdollinen erkauma pysyy auki muunmuassa tästä syystä-keho on ikäänkuin ”liian suuri” rankaan nähden ja sitä on vaivalloista kantaa siten, että nivelet ja lihakset olisivat niille tarkoitetuilla paikoilla. Tällöin myös sisäelimiin kohdistuva, alaspäin vetävä paine on melkoinen. Puhutaan puuttellisesta kehonhallinnasta. Leikkauksilla on kohdun laskeumien hoidossa varmasti paikkansa, mutta asiaan voi vaikuttaa vähintäänkin siten että oireet lievenevät. Asiansa osaavat lääkärit mainitsevatkin, että leikkausta harkitaan vasta lapsiluvun ollessa täynnä, eikä helpotus ole lopullinen ellei lihaksia harjoiteta.

Kun kehoa hermotetaan uudestaan, harjoitellaan sitkeästi ja kärsivällisesti , vaiva lievenee, koska kudokset alkavat kollageenin uudistuessa (keskimäärin kollageeni uudistuu 320 vuorokaudessa ilman tiettyjä hormonaalisia lääkeaineita, jotka ovat väärinkäytettyinä vaarallisia ja laissa kiellettyjä) rakentua uudestaan, tiivistyä, korjautua, edellyttäen ettei kudoksia venytetä ja löysytetä uudestaan (vrt. lihominen, uusi raskaus, lihaskuntoharjoittelun keskeyttäminen, vaikea sairaus kuten kasvaimet tai paha endometrioosi).  Tämä johtaa väistämättä myös ulkonäön, ryhdin ja yleisen toimintakykyisyyden paranemiseen.

Aiemmin aloitettu harjoittelu on aina parempi, mutta kuten kuluneesti sanotaan, koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa. Minun on pakko uskoa tähän oman henkilökohtaisen kokemukseni ja melkein kahdenkymmenen vuoden aikana näkemieni asiakastulosten takia.

Älkää siis luopuko toivosta ja puhukaa, kyselkää, ottakaa selvää-ennenkaikkea näistä asioista pitäisi pystyä puhumaan, ongelmat eivät ole uusia mutta niistä on aina häveliäisyyssyistä vaiettu. Muutokset kuuluvat raskauteen, niistä kärsiminen taas ei minun mielestäni kuulu yhtään kenenkään elämään. Lapsen kantaminen ja synnyttäminen on uskomaton työ, suuri ihme, johon liittyvistä asioista ei tulisi kantaa syyllisyyttä; jokainen äiti ja nainen on ansainnut itselleen laadukkaan elämän ja kehon.”

_04a1838_04a1862

Mistä Saran löytää? Täältä: Hyvinvointistudio LUPAUS
Postaus toteutettu yhteistyössä LUPAUS -hyvinvointistudion kanssa
Kuvat Dorit Salutskij

Related posts:

niksi-pirkka
onko hanna gullichsen löytänyt sen oikean?
Prosciutto-kantarellipasta

7 kommenttia
  • Kiitos, mahtava kirjoitus. Tämä vähän helpotti oloani. En ollut tietoinen, että kudosheikkous olisi mitenkään yleinen vaiva. Olen 34-vuotias ja minulla on kohta 5-vuotias lapsi. Erkaumaa kuntoutettiin osaavan fysioterapeutin avulla 3 vuotta synnytyksen jälkeen. Lopputulos oli hyvä, mutta nyt olen kuitenkin viime kuukaudet huolehtinut mahdollisista emättimen (etu-/takaseinän) ja kohdun laskeumista. Asia tuntuu erittäin nololta, enkä oikein ole uskaltanut puhua siitä kenellekään. En tiedä mitä kautta lähtisin asiaa hoitamaan. Saisikohan kunnallisella puolella lähettään eteenpäin laskeuman tutkimiseksi / kuntouttamiseksi? Olisiko Saralla suosituksia tähän? Mietin tulisiko minun ensin käydä gynekologilla arvioimassa tilanne, vai ollaan suoraan yhteydessä asiansa osaavaan fysioterapeuttiin tai personal traineriin. Lisäksi minulla on haaveissa vielä toinen lapsi, ja vähän jännittää miten raskautumiseen ja mahdolliseen raskauteen vaikuttaa alkavat laskeumat. Kiitos jos ehditte vastata <3
    Ihanaa Joulua ja kaikkea hyvää vuodelle 2017!

    23.12.2016 13:52 ‐ Peppi

  • Moikka Peppi,

    kyseessä on gynekologinen vaiva, joten sinuna lähtisin konsultoimaan suoraan asiantuntevaa erikoislääkäriä, jotta tilanne voidaan tarkastaa.

    Näitä asioita ei kannata turhaan hävetä, gynekologit tietävät kyllä että ongelmat ovat yleisiä ja tekevät niiden hoitamista työkseen.

    24.12.2016 12:01 ‐ Sara N

  • Hitto sä oot Hanna hyvässä tikissä jo nyt!! Miten se on mahdollista?

    24.12.2016 15:28 ‐ Maria

  • Kiitos vastauksestasi Sara <3! Olisiko sinulla suositella jotain hyvää gynekologia? Heilläkin on paljon eroja ajatusmaailmassa, itselleni olisi tärkeää saada keho sellaiseen kuntoon, että voin esim. huoletta kyykätä painojen kanssa. Olen tehnyt sitä nytkin (tosin vasta 35kg:lla), mutta huoli painaa kyllä. Luin tänään 15/2016 Kauneus & terveys -lehdestä lantiopohjajutun jossa Keski-Suomen keskussairaalan uro-gynekologi suositteli naisia välttämään yli 25kg taakkojen nostamista, myös kuntosalilla?!!! En voi uskoa tätä kommenttia todeksi.

    26.12.2016 21:09 ‐ Peppi

  • Moikka,

    tuo kyykkääminen on todella henkilökohtainen juttu, paino ei mielestäni ole se pointti vaan se, onko keho hallussa ja nivelkulmat oikeat. Olen tavannut monta vahvaa naista, jotka kyllä pystyvät tekemään hallitun näköisen kyykyn suurillakin painoilla mutta esim. polvien linja ja rangan tuki ovat vajaavaiset. Omassa työssäni olen tavannut monesta kymmenestä, ellei jopa sadoista henkilöistä yhden ainoan, joka todella hallitsi täydellisesti aivan ensimmäisellä kerralla. Kyseessä on henkilö, joka ei ollut koskaan elämässään tehnyt kyykkyjä liikuntamielessä, eli vanhoja maneereita ei ollut olemassa.

    Jos gynekologin miespuolisuus ei ole ongelma, suosittelisin Juha Korhosta Diacorilta. Olen itse käynyt hänellä ja hänen ammattitaitonsa on ollut luottamukseni arvoista vaikeissakin asioissa.

    Tapaan mielelläni sinut itsekin jos haluat jossain vaiheessa harkita tällaista vaihtoehtoa. Käythän kuitenkin ensin gynekologilla jotta mahdollinen laskeuma voidaan todeta, onhan aivan mahdollista ettei sellaista ole laisinkaan.

    27.12.2016 15:40 ‐ Sara N

  • No huh Hanna sä oot paremmassa kunnossa, kun mä:) Mikä on salaisuus?

    28.12.2016 14:14 ‐ Riina

  • Voi kiitos Sara <3! oot ihana kun jaksat vastata :). Tulen mielelläni sun asiakkaaksi kunhan olen käynyt gynellä. Mies gyne ei ole ongelma. Mä oon kyykännyt useammankin ammattitaitosen pt:n silmien alla, ja tekniikka on saanut kiitosta, mutta ainahan sä voit löytyy jotain mitä muut ei oo huomannut / mikä on muuttunut sitten edellisen tsekin. Taidan pistää sinne K&T lehteen selvityspyyntöä siitä kommentista, jotenkin se tuntui aika rajulta rajan vedolta.

    Olen yhteydessä kun tilanne on tarkistettu, pelkään pahoin etten selviä puhtain paperein :(

    30.12.2016 21:37 ‐ Peppi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>