Leipämiehen aamu

/ hanna

Moni on kysynyt Instagramin ja blogin puolella siitä, miten aikataulutan aamuni niin, että ehdin juoksemaan sekä hoitamaan muut aamuaskareet. Tältä näyttää leipämiehen aamu.

Rakastan tuoretta, rapeakuorista leipää.

Aamuni ei voi käynnistyä kunnolla, ellen saa mahaani kunnon leipää. Joko ennen tai jälkeen lenkin. Ennen Antonia ja Emiliä aamuni alkoivat aika tarkkaan kuudelta aamupalalla, joka on lähes aina samanlainen: leipää, mehua ja kahvia. Joskus sitä voi hullutella ja syödä jotain muuta, mutta tästä on tullut sellainen vakio, että tiedän mahan kestävän aamulenkin, joka alkaa hieman päivästä riippuen 06.30-07.00. Nykyään herään usein jo viiden jälkeen ruokkimaan pojat, jonka jälkeen saan tunnin verran omaa aikaa. Sen vietän aamupalan, Hesarin ja aamuverryttelyiden parissa ennen lenkkiä. Nykyään aamusta on tullut myös paras aika päivästä pestä pyykkiä, koneet kun sijaitsevat kätevästi keittössä. Ja rehellisesti sanottuna joskus menen myös hetkeksi takaisin nukkumaan.

joonas_laurila_voileipa

Aamu on myöhäisillan lisäksi lempihetkistäni, jolloin saan hetken olla yksin ajatuksieni kanssa ja usein käytän sitä aikaa myös töiden tekemiseen, koska olen skarpeimmillani heti aamusta. Tämä on mielestäni fiksua siksi, että lenkki pakollisten mailien ja muiden päälle rentouttaa ja vie ajatukset muualle. Varsinkin kun olen juoksemassa meidän aamuporukan kanssa. Usein saan vastaukset maileihin jo aikaisin aamusta ja konehommat pakettiin ennen puoltapäivää. Kun tekee aamutreenit porukassa, ei tarvitse murehtia asioita, vaan voidaan ”keskittyä” lenkin aikana täysin muihin juttuihin.

joonas_laurila_aamujuoksu_1

Ryhmässä juokseminen on tuonut mukanaan myös sen, että treenien vauhti ja intensiteetti pysyvät riittävän alhaisina. Saan sitä paljon kaivattua kevyttä treeniä joka viikko 3-5 kertaa ja näin myös iltoja vapautuu muille hommille. Aamutreenit ovat elintärkeä osa harjoittelua varsinkin, kun alan taas pian harjoittelemaan seuraavaan kisaan. Kun tavoitteena on juosta noin 120-140km viikossa helpottuu homma kummasti, kun käy joka aamu juoksemassa sen tunnin kevyttä.

Lenkin jälkeen kurvaan usein Ekbergille hakemaan leipää, tuore leipä kun kiinnostaa. Sitten vain kotiin, loppuverkat ja suihkuun. Samoihin aikoihin muu perhe on alkanut heräillä ja kömpiä ylös sängyistään.

Tästä on tullut tapa, musta on ihan superkivaa helpottaa ei niin aamuvirkkujen perheenjäsenien aamutoimia tekemällä heille aamupalaa.

Se ei vie juurikaan aikaa tai vaivaa ja parantaa aamuja huomattavasti. Anton ja Emil syövät uudestaan pian kahdeksan jälkeen. Voin siinä samalla viimeistellä Hesarin heidän kanssaan.

2016-09-23-14-20-04

Jos olen treenannut edellisenä päivä pari kertaa tai jos illalla on ollut pidempi treeni niin usein aamulla on sen verran kova nälkä, että syön lenkin jälkeen toisen aamupalan. Ja pakkohan tuoreiden leipien kanssa on tehdä laadunvalvontaa.

2016-10-06-08-08-10

Niin se päivä lähtee käyntiin. Jos on jotain asioita hoidettavana niin lähden hoitamaan niitä ja jos taas aamupäivät ovat kuten nyt niin saatan jopa ottaa tähän väliin päivän ensimmäiset päikkärit. Selviän hyvillä yöunilla, kunhan saan nukkua päikkärit.

2016-09-18-13-07-51

Related posts:

lemon posset
Kirjamyyjäiset ja hurja kirja-ale!
Taivas olohuoneessamme
Tags: , , ,

3 kommenttia
  • Tää oli kivasti kirjoitettu juttu!
    Varmasti alkaa aamu hyvin lenkillä (kunpa itsekin ehtisi…tai siis jaksaisi) :)

    21.10.2016 16:53 ‐ tuike

  • Lukaisin enemmänkin taustaa sun juoksutaustasta ja sairaudesta..itselläni on ollut kaksi vuotta jalkaterässä patti, kysta…jtn ylimääräistä.On tehty neljä,magneettia, gammakuvaus, tt kuva…on luutuumori-tiimi miettinyt mikä se on…no nyt mietitään kauhaamista ja täyttöä omalla luulla.Olen liian vanha, jotta patti olisi malignia…toivottavasti näin on. Hienoa, että olet kunnossa ja voit juosta ja pian juokset poikien perässä!! Tsemppiä!

    22.10.2016 21:26 ‐ Ulla

  • Millä tavoin sä annat itsellesi luvan herkutella? Syötkö esimerkiksi karkkia, jäätelöä? Juoksetko aamuisin tyhjällä vatsalla on aamulenkkisi pidempi kuin iltalenkkisi? Missä ja kuinka usein lihaskuntoliikkeitä? Salilla? Järjestättekö keväällä taas se Adidas- juoksukoulun tempauksen? Olisi mahtisi päästä mukaan jengiin:)

    23.10.2016 20:41 ‐ Riina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>